12. 11. '09 | Cena Jindřicha Chalupeckého 2009
Vítěz Ceny Jindřicha Chalupeckého 2009
Prestižní Cenu Jindřicha Chalupeckého pro umělce do pětatřiceti let získal Jiří Skála.
Ceremoniál předávání jubilejní ceny se odehrál v pražském centru současného umění DOX .
Jiří Skála
Narozen 1976, studoval od roku 1998 v ateliéru vizuální
komunikace Jiřího Davida, od roku 2000 je v malířském ateliéru II Vladimíra Skrepla na Akademii výtvarných umění v Praze.
Jiří Skála se na začátku svých studií věnoval především malbě, v současné době se zabývá konceptuálními instalacemi s odkazy na formální prvky z historie umění. Zároveň jeho dílo působí jako systematický průzkum možností, které dovoluje omezený lokální terén jednoho aktuálního jazyka.
Jako klauzurní práci vytvaroval kancelářské spony, z kterých vytvořil reliéf na obyčejný úřednický stůl. Pracoval při tom s celým prostorem a součástí se staly i nejobyčejnější předměty, které jako arftefakty ztrácejí smysl, místo toho, aby se staly ready made. Kromě prostoru řeší Skála i další životní atribut — čas. Objekt 5 vteřin je názornou ukázkou univerzálního uměleckého předmětu, který byl jistě vynalezen hned po lidských bytostech: čtvercová pohledová strana objektu se při uvedení do chodu roztočí a opticky se změní na kruh. To celé má i svůj obal, logo a komerční účely, podobně jako i Abstrakt (zmíněný adninistrativně-kreativní interiér).
Komplexní příprava objektu nebo instalace jako výrobku ke konzumaci vychází u Skály ze snahy přiblížit současné umění divákům jako něco absolutně srozumitelného a příjemného. Vystaví-li zahradnické kolečko s rezavým pruhem na dně, upozorňuje také na krásu nechtěného i snadnost vnímat takové drobné radosti. Každý takový všední obraz nebo jen vzpomínku na něj lze variovat, použít, přehrát do nových podob, napodobit, ukrást a přivlastnit si jeho nesmrtelnost.
Koncept nabídky umění jako pěkného zboží nebo v duchu oblíbeného českého kutilství, jenž zažívá v současném umění nostalgický revival, střídá Skála s podobným principem spočívajícím na posunutí významu běžně zcela jasných záležitostí. Časopisecké fotografie a reklamy skýtají mnoho inspirací — jako třeba záběr ze stavby, kde jsou na jakémsi držáku poskládány pytle s cementem. Jejich přesunutí, jak známo, do galerie spolehlivě funguje.
Jiří Skála má ovšem ještě daleko širší vyjadřovací slovník (viz Šílení vědci z Jelení v rubrice Info) a je tím autorem, který dokáže především diváka pobavit. To je patrné jak na starších barevných fotografiích, které sloužily jako studie obrazů, ale skončily jako svébytná dílka (Kůzlata), tak na nejnovějších pokusech napodobujících malířská témata zátiší a krajin.