Martin Kohout - BEZESMĚRNÝ POHYB | Praha | Entrance Gallery o. s. | 01/10 - 18/10/09
Instalace Martina Kohouta ve výstavním prostoru Entrance reaguje na trajektorii pohybu návštěvníka této průchozí galerie. Cesta přítmím od kovových vrat karlínské haly do chodby kolem prosvícené rohové kanceláře s hlídkující kustodkou je daná a v základu neproměnitelná. Tři díla v instalaci jsou rozmístěna v reakci na trasu návštěvníka = diváka, který je zaujat jejich mimoděčně povědomým obrazem. Znejistění vychází z propůjčení motivů nebo fragmentů kulturně zvnitřnělých děl nebo jen ze zkušenosti se systémem projekce obrazu. Martin Kohout cituje v souvislosti s názvem výstavy a obsahem svých děl filmového teoretika Stephena Heatha, který analyzuje prvky opakování ve filmu. „Repetice je absencí jakéhokoli směru, selháním soudržnosti, (...) v rámci opakování se hroutí i vztah mezi shodnými a odlišnými motivy, jde o celek ryzí lhostejnosti.“ (Srov. Heath, 1982) Konflikt v pohybech děl i vlastní trase diváka je motivem výstavy. Jistá bezútěšnost pramení jak z práce s repeticí, tak se zobrazovanými výjevy, které odkazují ke konkrétním hrdinům, jejich čitelným příběhům, k jejich nenaplněné touze nebo ke konfrontaci s divákem samotným. Tématem výstavy je do jisté míry vzkaz. Jde o pokus významově proměnit směr pohybu návštěvníka?
Martin Mazanec