Pražská Prinz Prager Gallery otevřela svou v pořadí šestou výstavu - soubor fotografií Viléma Kabzana.
Tento autor obrazů, instalací a objektů pro sebe objevil médium fotografie. Očima nového pozorovatele nezatíženého historií fotografie hledí na svět, který vzniká právě teď. Na co jsme
zvyklí, nevnímáme; Vilém Kabzan jako by toto pravidlo obrátil: čím obvyklejší, tím vnímatelnější. Úplná pravděpodobnost se jeho pohledem mění v divácký otřes, vizuální radost. Škála našich pohledů se mění, ale neexistuje už nic nového, překvapivého.
Proto je s podivem, že se autorova samozřejmá přírodní lyrika nejeví jako ironie.
Informační technologie natolik proměnily svět, že jeho prosté vizuální zachycování bez dalších sociálních, konceptuálních či politických aspektů nám připadá nemožné. Zobrazovat
svět, jaký je, nelze. Nejsme si jistí tím, co vlastně vidíme. Vilém Kabzan svými fotografiemi vrací všem pozorovatelům určitou dávku jistoty. V souvislosti s jeho současnou tvorbou se dá
mluvit v pojmech, které postmoderna devalvovala. Květ, krása, duha, blaženost.
Prostřednictvím fotografií vstupujeme i do dějin umění. Krajiny zátiší, industriální kompozice připomínají atmosférou, záměrem či náhodou vybraného pohledu a zpracováním známé klasické malby.
V digitální éře můžeme být všude najednou a zároveň vlastně nikde. S Kabzanovými obrazy reality se ocitáme na jednom konkrétním místě, vidíme cosi okouzlujícího a na chvíli skutečně žijeme.
L. Lindaurová